Pytania i odpowiedzi Q&A

Dlaczego katolicy oddają cześć obrazom?

Ja jestem Pan, Bóg twój:
1. Nie będziesz miał cudzych bogów przede Mną.
2. Nie będziesz brał imienia Pana Boga twego nadaremno.
3. Pamiętaj, abyś dni święte święcił.
4. Czcij ojca swego i matkę swoją.
5. Nie zabijaj.
6. Nie cudzołóż.
7. Nie kradnij.
8. Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu.
9. Nie pożądaj żony bliźniego twego.
10. Ani żadnej rzeczy, która jego jest.
Pwt 5,6-21: „«Ja jestem Panem, twoim Bogiem, który wyprowadził cię z ziemi egipskiej, gdzie byłeś niewolnikiem. Nie będziesz miał innych bogów oprócz Mnie. Nie zrobisz sobie bożka. I żadnej podobiźnie przedstawiającej to, co najwyżej na niebie, nisko na ziemi i w głębinach wód, nie będziesz oddawał czci ani nie oddasz się w niewolę. Ja jestem Panem, twoim Bogiem, Bogiem zazdrosnym. Za grzechy tych, którzy Mnie nienawidzą, wymierzam karę ich potomkom, nawet w trzecim i czwartym pokoleniu. Tym zaś, którzy Mnie miłują i przestrzegają moich przykazań, okazuję miłosierdzie do tysięcznego pokolenia. Nie będziesz wymawiał imienia Pana, twego Boga, bez szacunku, gdyż Pan nie pozostawi bez kary tego, kto wypowie Jego imię bez szacunku. Przestrzegaj dnia szabatu, aby należycie go świętować, bo tak ci nakazał Pan, twój Bóg. Przez sześć dni będziesz wykonywał wszystkie swoje prace, lecz siódmy dzień jest szabatem dla Pana, twego Boga. W tym dniu nie podejmiesz żadnej pracy – ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służąca, ani twój wół, ani twój osioł, ani żadne z twoich zwierząt, ani cudzoziemiec, który mieszka w twoim domu. Niech odpocznie twój sługa i twoja służąca, tak jak ty. Pamiętaj, że byłeś niewolnikiem w ziemi egipskiej i wyprowadził cię stamtąd Pan, twój Bóg, mocną ręką i wzniesionym ramieniem. Dlatego Pan, twój Bóg, nakazał ci zachowywać dzień szabatu. Czcij swojego ojca i matkę, jak ci nakazał Pan, twój Bóg, abyś cieszył się długim życiem i aby ci się dobrze powodziło na ziemi, którą ci daje Pan, twój Bóg. Nie popełnisz morderstwa. Nie dopuścisz się cudzołóstwa. Nie będziesz kradł. Nie złożysz kłamliwego zeznania przeciwko swojemu bliźniemu. Nie będziesz pożądał żony swojego bliźniego. Nie będziesz pragnął jego domu, jego pola, jego sługi, jego służącej, jego wołu, jego osła ani żadnej rzeczy, która należy do twojego bliźniego».”

Wj 20,2-17: „«Ja jestem Panem, twoim Bogiem, który wyprowadził cię z ziemi egipskiej, gdzie byłeś niewolnikiem. Nie będziesz miał innych bogów oprócz Mnie. Nie zrobisz sobie bożka. I żadnej podobiźnie przedstawiającej to, co najwyżej na niebie, nisko na ziemi i w głębinach wód, nie będziesz oddawał czci ani nie oddasz się w niewolę. Ja jestem Panem, twoim Bogiem, Bogiem zazdrosnym. Za grzechy tych, którzy Mnie nienawidzą, wymierzam karę ich potomkom, nawet w trzecim i czwartym pokoleniu. Tym zaś, którzy Mnie miłują i przestrzegają moich przykazań, okazuję miłosierdzie do tysięcznego pokolenia. Nie będziesz wymawiał imienia Pana, twego Boga, bez szacunku, gdyż Pan nie pozostawi bez kary tego, kto wypowie Jego imię bez szacunku. Pamiętaj o dniu szabatu, aby należycie go świętować. Przez sześć dni będziesz wykonywał wszystkie swoje prace, lecz siódmy dzień jest szabatem dla Pana, twego Boga. W tym dniu nie podejmiesz żadnej pracy – ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służąca, ani nawet bydło czy cudzoziemiec, który mieszka w twoim domu. W ciągu sześciu dni bowiem Pan uczynił niebo i ziemię, morze i wszystko, co w nich istnieje, a siódmego dnia odpoczął. Dlatego Pan pobłogosławił dzień szabatu i wyróżnił go jako święty. Czcij swojego ojca i matkę, abyś cieszył się długim życiem na ziemi, którą ci daje Pan, twój Bóg. Nie popełnisz morderstwa. Nie dopuścisz się cudzołóstwa. Nie będziesz kradł. Nie złożysz kłamliwego zeznania przeciwko swojemu bliźniemu. Nie będziesz pożądał dobytku swojego bliźniego. Nie będziesz pożądał jego żony, jego sługi, jego służącej, jego wołu, jego osła ani żadnej rzeczy, która należy do twojego bliźniego».”
Księga Wyjścia
(20, 2-17)
Księga Powtórzonego Prawa
(5, 6-21 )
Formuła katechetyczna
Ja je­stem Pan, twój Bóg, który cię wy­wiódł z ziemi egip­skiej, z domu niewoliJam jest Pan, Bóg twój, który cię wy­pro­wa­dził z ziemi egip­skiej, z domu niewoli. 
Nie bę­dziesz miał cu­dzych bo­gów obok Mnie! Nie bę­dziesz czy­nił żad­nej rzeźby ani żad­nego ob­razu tego, co jest na nie­bie wy­soko, ani tego, co jest na ziemi ni­sko, ani tego, co jest w wo­dach pod zie­mią! Nie bę­dziesz od­da­wał im po­kłonu i nie bę­dziesz im słu­żył, po­nie­waż Ja Pan, twój Bóg, je­stem Bo­giem za­zdro­snym, który ka­rze wy­stę­pek oj­ców na sy­nach do trze­ciego i czwar­tego po­ko­le­nia wzglę­dem tych, któ­rzy Mnie nie­na­wi­dzą. Oka­zuję zaś ła­skę aż do ty­sią­cz­nego po­ko­le­nia tym, któ­rzy Mnie mi­łują i prze­strze­gają mo­ich przykazań.Nie bę­dziesz miał bo­gów in­nych oprócz Mnie…1. Nie bę­dziesz miał cu­dzych bo­gów przede Mną.
Nie bę­dziesz wzy­wał imie­nia Pana, Boga twego, do czczych rze­czy, gdyż Pan nie po­zo­stawi bez­kar­nie tego, który wzywa Jego imie­nia do czczych rzeczy.Nie bę­dziesz brał imie­nia Pana, Boga twego, do czczych rze­czy. . .2. Nie bę­dziesz brał imie­nia Pana Boga twego nadaremno.
Pamiętaj o dniu sza­batu, aby go uświę­cić. Sześć dni bę­dziesz pra­co­wać i wy­ko­ny­wać wszyst­kie twe za­ję­cia. Dzień zaś siódmy jest sza­ba­tem ku czci Pana, Boga twego. Nie mo­żesz przeto w dniu tym wy­ko­ny­wać żad­nej pracy ani ty sam, ani syn twój, ani twoja córka, ani twój nie­wol­nik, ani twoja nie­wol­nica, ani twoje by­dło, ani cu­dzo­zie­miec, który mieszka po­śród twych bram. W sze­ściu dniach bo­wiem uczy­nił Pan niebo, zie­mię, mo­rze oraz wszystko, co jest w nich, w siód­mym zaś dniu od­po­czął. Dla­tego po­bło­go­sła­wił Pan dzień sza­batu i uznał go za święty.Będziesz zwa­żał na sza­bat, aby go święcić…3. Pa­mię­taj, abyś dzień święty święcił.
Czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył na ziemi, którą Pan, Bóg twój, da tobie.Czcij swego ojca i swoją matkę.4. Czcij ojca swego i matkę swoją
Nie bę­dziesz zabijał.Nie bę­dziesz zabijał.5.Nie zabijaj.
Nie bę­dziesz cudzołożył.Nie bę­dziesz cudzołożył.6.Nie cudzołóż.
Nie bę­dziesz kradł.Nie bę­dziesz kradł.7. Nie kradnij.
Nie bę­dziesz mó­wił prze­ciw bliź­niemu twemu kłam­stwa jako świadek.Jako świa­dek nie bę­dziesz mó­wił prze­ciw bliź­niemu twemu kłamstwa8. Nie mów fał­szy­wego świa­dec­twa prze­ciw bliź­niemu swemu.
Nie bę­dziesz po­żą­dał domu bliź­niego twego. Nie bę­dziesz po­żą­dał żony bliź­niego twego, ani jego nie­wol­nika, ani jego nie­wol­nicy, ani jego wołu, ani jego osła, ani żad­nej rze­czy, która na­leży do bliź­niego twego.Nie bę­dziesz po­żą­dał żony swo­jego bliź­niego.9. Nie po­żą­daj żony bliź­niego twego.
Nie bę­dziesz pra­gnął… żad­nej rze­czy, która na­leży do two­jego bliźniego10. Ani żad­nej rze­czy, która jego jest

Czy Kościół katolicki zapomniał o drugim przykazaniu?

Na wstępie należy zaznaczyć, iż Ko­ściół ka­to­licki nie za­po­mniał o za­ka­zie czy­nie­nia rzeźb czy ob­ra­zów. Ten za­kaz przy­na­leży do pierw­szego przy­ka­za­nia: Nie bę­dziesz miał bo­gów cu­dzych przede Mną. Ko­ściół za­ka­zuje wszel­kiego bał­wo­chwal­stwa.

Cześć od­da­wana ob­ra­zom, czy fi­gu­rom przed­sta­wia­ją­cym Je­zusa Chry­stusa, Matkę Bożą, czy świę­tych zwią­zana jest z tra­dy­cją prze­ka­zaną Ko­ścio­łowi. Na­leży pa­mię­tać, że wiele zo­stało prze­ka­zane ust­nie, o czym po­ucza nas św. Pa­weł w 2-gim li­ście do Te­sa­lo­ni­czan (por. 2Tes 2,15). Jak na­pi­sał św. Jan Da­ma­sceń­ski: "Nie zno­simy nic z od­wiecz­nych za­sad, które usta­no­wili nasi Oj­co­wie (Prz 22,28), ale za­cho­wu­jemy tra­dy­cję tak, jak ją otrzy­ma­li­śmy." [1]. Żad­nego słowa w Pi­śmie Świę­tym nie trak­tu­jemy po­bież­nie, gdyż każde jest na­tchnione. Zaś cześć od­da­wana ob­ra­zom od­nosi się do osób, które one przed­sta­wiają.

Warto przy­po­mnieć, że w Sta­rym Te­sta­men­cie były czy­nione różne po­do­bi­zny, a jed­nak nie były trak­to­wane za bał­wo­chwal­cze. Przy­kła­dowo były to wi­ze­runki che­ru­bów (Wj 25; 37; 1Krl 6–7), wo­łów, lwów (1Krl 7). Izra­elici ota­czali czcią Arkę Przy­mie­rza (Wj 26–27) i Świą­ty­nię (Kpł 19; 26) — a prze­cież to też były ob­razy (por. Hbr 9,24).

📜"Ob­raz jest po­do­bi­zną, mo­de­lem i wi­ze­run­kiem tego, co przed­sta­wia" [2].

Za­kaz wy­ko­ny­wa­nia ob­ra­zów za­warty w De­ka­logu zwią­zany jest z za­ka­zem sta­wia­nia na miej­scu Boga tego, co Bo­giem nie jest, a za­tem z za­ka­zem bał­wo­chwal­stwa.

Staje się to bar­dziej zro­zu­miałe, gdy spoj­rzy się na Pi­smo Święte, które uka­zuje, że Je­zus Chry­stus jest ob­ra­zem Ojca (por. 2Kor 4,3–4; Kol 1,15; Hbr 1,3), a święci są ob­ra­zem Chry­stusa (por. Rz 8,29) — "je­dy­nego po­śred­nika mię­dzy Bo­giem i ludźmi [por. 1Tm 2,5]" [3] — Jego przy­ja­ciółmi (por. J 15,14–15). Nie można oczy­wi­ście za­po­mi­nać o prze­ka­zie ust­nym, zo­sta­wio­nym Ko­ścio­łowi Świę­temu, co wi­dać w li­stach paw­ło­wych (por. 2Tes 2,15; 2Tm 1,13; 2,2). O kul­cie ob­ra­zów Ko­ściół wy­po­wie­dział się przy róż­nych oka­zjach m.in. na So­bo­rze Ni­cej­skim II (por. De­kret wiary), czy też na So­bo­rze Try­denc­kim.

Nie­stety wiele osób wciąż trak­tuje "tak samo wi­ze­runki Pana i jego świę­tych, jak po­sągi sza­tań­skich bał­wa­nów." [4]. Jed­nak Ko­ściół ka­to­licki nie trak­tuje ich tak, jak czy­nili to po­ga­nie — jakby miały ja­kąś moc, czy tkwiło w nich ja­kieś bó­stwo, ze względu na które mia­łyby być czczone. Ko­ściół nie po­kłada na­dziei w ob­ra­zach, czy fi­gur­kach, jak ro­bili to po­ga­nie (por. Ps 113,8; 134,18). Cześć od­da­wana ob­ra­zom "od­nosi się do wzoru, który przed­sta­wiają" [5]. Czy jak za­zna­czał św. Ba­zyli Wielki: "Cześć od­da­wana wi­ze­run­kowi prze­cho­dzi na pro­to­typ" [6]. Po­dob­nie też uczył św. Jan Ma­ria Vian­ney: "Cześć, jaką od­da­jemy ob­ra­zom, od­nosi się do Świę­tych, któ­rych one przed­sta­wiają, a cześć, jaką Święci od­bie­rają, od­nosi się do sa­mego Boga. Ta wła­śnie jest róż­nica po­mię­dzy nami a po­ga­nami, że my nie czcimy po­są­gów, ani ma­lo­wi­deł, ale czcimy tych, któ­rych te po­sągi i ma­lo­wi­dła nam przed­sta­wiają." [7]. Czy też św. To­masz z Akwinu: "Ob­ra­zom nie od­daje się czci re­li­gij­nej ze względu na nie same jako na rze­czy, ale dla­tego, że pro­wa­dzą nas ku Bogu, który stał się czło­wie­kiem. A za­tem cześć ob­ra­zów jako ob­ra­zów nie za­trzy­muje się na nich, ale zmie­rza ku temu, kogo przed­sta­wiają" [8].

Warto też za­zna­czyć, iż liczni ka­to­licy gi­nęli od­ma­wia­jąc od­da­wa­nia bał­wo­chwal­czej, po­gań­skiej czci (np. za cza­sów ce­sa­rzy De­cju­sza, czy Dio­ke­cjana) — o czym po­uczają nas hi­sto­rycy — co uka­zuje jak bar­dzo ważne jest pierw­sze przy­ka­za­nie. Wo­leli oni wy­brać śmierć niż zło­żyć bał­wo­chwal­czą ofiarę. Dla człon­ków Ko­ścioła prze­cież Bóg jest je­dy­nym Pa­nem i tylko Jemu na­leży się cześć Bo­ska.

📜"Krótko mó­wiąc, za­cho­wu­jemy nie­na­ru­szoną całą prze­ka­zaną nam tra­dy­cję Ko­ścioła, za­równo pi­saną, jak i nie­pi­saną. Jed­nym z ele­men­tów tej tra­dy­cji jest ma­lo­wa­nie wi­ze­run­ków na ob­ra­zach, w ten spo­sób, by ob­raz był zgodny z prze­ka­zem po­da­nym przez Ewan­ge­lie, aby te wi­ze­runki po­twier­dzały, że Słowo Boże na­prawdę było czło­wie­kiem, a nie wy­two­rem fan­ta­zji, i aby­śmy mieli z tego ko­rzyść, utwier­dza­jąc się w tej wie­rze. Al­bo­wiem wi­ze­ru­nek i rzecz, którą wy­obraża wska­zują na sie­bie na­wza­jem i sta­no­wią nie­dwu­znacz­nie swoje od­zwier­cie­dle­nie." So­bór Ni­cej­ski II, De­kret wiary, 13

A tu ko­lejny cy­tat z na­ucza­nia Ko­ścioła od­no­śnie do fi­gur i ob­ra­zów:
📜"Są one wy­obra­że­niami na­szego Pana Je­zusa Chry­stusa, Boga i Zba­wi­ciela, Nie­po­ka­la­nej Pani na­szej, świę­tej Bo­żej Ro­dzi­cielki, god­nych czci Anio­łów oraz wszyst­kich świę­tych i świą­to­bli­wych mę­żów. Im czę­ściej wierni będą pa­trzeć na ich ob­ra­zowe przed­sta­wie­nia, tym bar­dziej, oglą­da­jąc je będą się za­chę­cać do wspo­mi­na­nia i mi­ło­wa­nia pier­wo­wzo­rów, do od­da­wa­nia im czci i po­kłonu. Nie ota­cza się ich jed­nak taką ad­o­ra­cją, jaka we­dług na­szej wiary na­leży się wy­łącz­nie Na­tu­rze Bo­żej" So­bór Ni­cej­ski II, De­kret wiary, 15–16.

Pod­su­mo­wu­jąc, Ko­ściół ka­to­licki, bę­dąc świę­tym i apo­stol­skim, po­waż­nie trak­tuje pierw­sze przy­ka­za­nie Boże i za­ka­zuje wszel­kich oznak bał­wo­chwal­stwa (ubó­stwia­nia tego, co Bo­giem nie jest) — co pod­kre­ślane jest w na­ucza­niu Ko­ścioła. Oczy­wi­ście wia­domo, że "Po­dział i nu­me­ra­cja przy­ka­zań ule­gały zmia­nom w ciągu wie­ków" [9], przy czym sam De­ka­log po­zo­stał nie­zmie­niony, jak przy­po­mina św. Ire­ne­usz: "Prawdy te trwają nie­zmien­nie rów­nież i w na­szych cza­sach, bo przyj­ście Boga w ciele wy­peł­niło je tylko i roz­wi­nęło, nic w nich nie zmie­nia­jąc" [10]. Cześć uwiel­bie­nia jest za­re­zer­wo­wana tylko dla sa­mego Boga [por. Pwt 4,19; 5,7]. A za­tem cześć od­da­wana ob­ra­zom jest inną czcią niż uwiel­bie­nie Boga [por. 11].

📜"W Sta­rym Te­sta­men­cie na­kaz ten za­bra­niał przed­sta­wia­nia Boga, ab­so­lut­nie trans­cen­dent­nego, w ja­kich­kol­wiek wi­ze­run­kach. Od mo­mentu Wcie­le­nia Syna Bo­żego chrze­ści­jań­ski kult świę­tych ob­ra­zów jest uspra­wie­dli­wiony (jak stwier­dza so­bór w Ni­cei z 787 roku), po­nie­waż opiera się na mi­ste­rium Syna Bo­żego, który stał się czło­wie­kiem, w któ­rym trans­cen­dentny Bóg stał się wi­dzialny. Nie cho­dzi tu o od­da­wa­nie czci sa­memu ob­ra­zowi, lecz o od­da­wa­nie czci oso­bie, którą ten ob­raz przed­sta­wia: Chry­stu­sowi, Dzie­wicy Ma­ryi, anio­łom i świę­tym." KKKK 446

Przy­dat­nym może się także oka­zać za­po­zna­nie się z ze­sta­wie­niem de­ka­logu z Wj 20, Pwt 5 i for­muły ka­te­che­tycz­nej, ja­kie znaj­dziemy w KKK i KKKK.

Zebrał i opracował:
Jan Figat
14.09.2024


PRZYPISY

[1] Św. Jan Da­ma­sceń­ski, II Mowa obronna prze­ciw tym, któ­rzy od­rzu­cają święte ob­razy, 12

[2] Św. Jan Da­ma­sceń­ski, III Mowa obronna prze­ciw tym, któ­rzy od­rzu­cają święte ob­razy, 16

[3] So­bór Try­dencki, Se­sja 25/A, II

[4] So­bór Ni­cej­ski II, De­kret wiary, 4

[5] So­bór Try­dencki, Se­sja 25/A, II

[6] Ba­zyli Wielki, O Du­chu Świę­tym 18, 45

[7] Św. Jan Ma­ria Vian­ney, Na­uka o czci Świę­tych i o ob­ra­zach świę­tych, II

[8] Św. To­masz z Akwinu, Summa the­olo­giae, II-II, 81, 3, ad 3

[9] Ka­te­chizm Ko­ścioła Ka­to­lic­kiego, 2066

[10] Św. Ire­ne­usz z Lyonu, Ad­ver­sus ha­ere­ses, IV, 16, 4

[11] Ka­te­chizm Ko­ścioła Ka­to­lic­kiego, 2132

Dodaj komentarz